Nowy rok, nowa ja! Od teraz, rób zakupy spożywcze świadomie i unikaj tych prostych błędów

nawyki żywieniowe

Wraz z nastaniem nowego roku, wiele z nas- kobiet, zastanawia się jak poprawić swój wygląd i samopoczucie. Jednak, ile razy zaczynałaś nową „dietę cud”, kupowałaś karnet na siłownię i miałaś zapał jedynie przez kilka tygodni? Każda z nas przez to przechodziła. Kluczem do sukcesu może okazać się zmienienie myślenia o diecie i zdrowiu. Wprowadzanie małych zmian stopniowo, może przynieść lepsze rezultaty niż nagłe i drastyczne porzucanie starych nawyków, na rzecz nowych.

Zacznijmy od podstaw. W tym artykule, pokaże Ci jakich błędów unikać, robiąc zakupy spożywcze. Okazuje się, że w kontekście diety, a co za tym idzie- zdrowia, ten moment jest niezwykle ważny. To właśnie w sklepie podejmujesz decyzje, dotyczące tego, co znajdzie się w Twoim koszyku a później- na stole. Zdaniem wielu ekspertów (np. Anny Makowskiej- doktora nauk farmaceutycznych, dietetyka i pedagoga) świadome zakupy to podstawa, bez której bardzo ciężko będzie Ci stawiać kolejne kroki.

Jesteś głodna? Lepiej zostań w domu!

Okazuje się, że najczęstszym i najgłupszym błędem jaki popełniamy (tak, zdarza się to wszystkim) jest chodzenie do sklepu, jeśli jest się głodnym. Ta pułapka, w którą dajemy się wciągnąć dotyka zarówno laików jak i świadomych konsumentów. Co ciekawe, nawet kiedy doskonale rozumiesz i wiesz, że produkty na półce przed Tobą (np. słodycze czy napoje gazowane) są niezdrowe, Twój mózg pozwala Ci na pewnego rodzaju- taryfę ulgową. Co więcej, jeśli jesteś głodna, będzie on podpowiadał całkiem logiczne wytłumaczenia, które uzasadnią Twój niezdrowy wybór. To właśnie wtedy pojawia się myśl „miałam ciężki dzień- należy mi się” czy „spalę to jutro na słowni”. Nic bardziej mylnego. O tych założeniach zapomnisz już za godzinę. Swoistych „głosów w swojej głowie” nie usłyszysz idąc do pobliskiego sklepu najedzona. Następnym razem o tym pamiętaj.

Nie sugeruj się ceną

Na pewno słyszałaś o produktach z „niższej” i „wyższej” półki. Prawdą jest, że producenci żywności płacą sklepom za konkretne umiejscowienie ich produktów na konkretnych półkach. Generalnie, panuje zasada „im produkt wyżej na półce, tym jest droższy” (najlepsze miejsce jest na wysokości wzroku klienta o przeciętnym wzroście). Bardzo często zdarza się tak, że utożsamiamy jakość z ceną. Wydaje nam się, że im produkt droższy- tym lepszy. Niestety, w wielu przypadkach tak nie jest. Kluczem do sprawdzenia jest czytanie etykiet w sklepie. Produkty proste (np. kasze, makarony, ryż itd.), znajdujące się na półkach najniższych, mogą nie różnić się składem od droższych, a nawet posiadać lepszy. Dlaczego uważam, że jest to istotne? Jeśli zaoszczędzisz więcej pieniędzy, uznasz że zdrowie odżywianie nie musi być drogie! A więc, następnym razem porównaj z sobą dwa produkty z tej samej kategorii i sprawdź, czy aby nie pewno nie przepłacasz.

Lista i planowanie kluczem do sukcesu?

Dobre pytanie! Jak często idziesz do sklepu spożywczego z listą (niezależnie czy w wersji papierowej czy elektronicznej)? Jest to niesamowicie ważne i minimalizuje ryzyko kupowania „wszystkiego co popadnie”. Nie rezygnuj z robienia listy, dopóki komponowanie zdrowych posiłków nie wyjdzie Ci w nawyk i będziesz doskonale wiedzieć, co wybierać, a czego unikać jak ognia. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze świadomymi zakupami- zawsze miej ją przy sobie i nie ulegaj pokusom.

À propos pokus….

Stoisz w kolejce do kasy. Otaczają Cię batoniki, czekoladki, gumy, gazowane napoje. Produkty tego typu znajdują się tam specjalnie. Osoby, które nudzą się w kolejce, prędzej czy później sięgną po kuszący batonik. Dlatego, zajmij się czymś! Wyjmij telefon i porozmawiaj z koleżanką lub przeczytaj skład jogurtu, który właśnie wylądował w Twoim koszyku. To pomaga!

Przede wszystkim CZYTAJ etykiety i składy

Każdy produkt znajdujący się w sklepie , który jest przeznaczony do spożycia, posiada skład i tabelę wartości odżywczych (jeśli nie, bądź podejrzliwa lub dopytaj sprzedawcę). Wszechobecny i rozbudowany marketing producentów żywności spowodował, że z roku na rok powstaje większa liczba „pseudozdrowych” produktów, opatrzonych słowem „fit”, „vegan”, „BIO”, „glutenfree” itd. Nie daj się na to nabrać! Nie wszystkie produkty z tymi oznaczeniami są zdrowe. Dlatego, za każdym razem, zapoznaj się ze składem i tabelą, na odwrocie (lub z boku) opakowania.

Jak poradzić sobie z presją otoczenia?

Musisz przygotować się na to, że wiele osób nie zrozumie decyzji o świadomym życiu (kupowaniu). Musisz zaakceptować oraz ignorować komentarze mówiące o tym, że „przesadzasz”. Twoje zorganizowanie oraz chęć zmian doprowadzą Cię prędzej czy później do wymarzonego celu. Pamiętaj, że komentarze tego typu rodzą się z zazdrości. Najważniejsze jest Twoje zdrowie i samopoczucie. Już tak mała zmiana, jak podejście do robienia zakupów, może pozytywnie wpłynąć na Ciebie i Twoich bliskich. Powodzenia!

Chcesz przejść na dietę redukcyjną? Sprawdź TEN artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *