Jak oddychać podczas treningu

oddychanie w czasie treningu

„Teraz głęboki wdech… i wydech”. Te słowa są najprawdopodobniej wykorzystywane przez wszystkich trenerów (i trenerki) podczas pokazywania, jak wykonywać poszczególne ćwiczenia. Jest do często frustrujące, ponieważ na początku (a często też później) bardzo trudno jest złapać właściwy rytm.

Wydawałoby się, że skoro umiemy oddychać na co dzień, to umiemy robić to także podczas treningu. Ale czy na pewno? Dobrze byłoby sobie zadać to pytanie po konfrontacji z najczęstszymi błędami popełnianymi w czasie oddychania.

Błędy w oddychaniu

Błędem powszechnym, który zdarza się nie tylko podczas treningu, ale również każdego dnia, jest to, że nie wykorzystujemy w tym procesie przepony. Oddychamy w taki sposób, że powietrze dociera tylko do klatki piersiowej i nie robi ani korku dalej. Już od dawna wiadomo, że jest to błąd, a jednak trudno się pozbyć takiego stylu oddychania. Tymczasem oddychanie przeponą pozwala na właściwy przepływ krwi.

Kolejnym etapem w pogarszaniu się naszego stylu oddychania jest płytki i bardzo szybki oddech, zauważalny najczęściej w trakcie wysiłku fizycznego. To tylko potęguje zmęczenie, bo nasz organizm musi się dodatkowo natrudzić, żeby zdobyć potrzebną ilość powietrza. W tym samym czasie długi, miarowy oddech zapewniłby nam ją bez tak dużego wysiłku.

Kolejną kwestią jest oddychanie nieregularne. Szybki wdech, długi wydech, lub odwrotnie. Inną wersją tego samego problemu jest przemienne oddychanie krótko i długo. Oba sposoby nie pomogą nam w czasie ćwiczeń.

Niewłaściwe jest również wstrzymywanie oddechu, kiedy ćwiczymy. Przede wszystkim dlatego, że upośledza przepływ krwi. Poza tym, podobnie jak poprzednie, sprawia, że męczymy się bardziej niż to konieczne.

Każdy z tych błędów wpływa na długość i – co najważniejsze – efektywność naszych treningów. Dlatego warto na samym początku stosować się do instrukcji oddychania, nawet jeśli wydaje nam się, że w ten sposób wydłużymy czas ćwiczeń.

Poprawne oddychanie

Poprawne oddychanie wykorzystuje płuca i przeponę. Tylko ich współpraca zapewni nam pożądane efekty. Jednak, w czasie wysiłku fizycznego, ważne jest nie tylko to jak oddychamy, ale również kiedy robimy wdech, a kiedy wydech.

Zależnie od rodzaju treningów, moment zaczerpnięcia powietrza będzie różny. W czasie ćwiczeń siłowych powinniśmy robić wydech wtedy, kiedy nasze mięśnie pracują mocniej. Więc jeśli robisz przysiady ze sztangą, wdychaj powietrze w czasie opuszczania ciała w dół i wydychaj, kiedy się podnosisz.

Oddychanie podczas treningu cardio powinno być… nierównomierne. Ale na szczęście tylko pozornie. Dobrze jest robić trochę dłuższy wdech i krótszy wydech (ale tylko trochę – sekunda to max!). Inaczej będzie w czasie ćwiczeń rozciągających, przy których równomierny oddech jest niezwykle ważny.

Najlepiej jednak zwracać uwagę na informacje dotyczące każdego konkretnego ćwiczenia, ponieważ zasady ogólne nie zawsze znajdą zastosowanie. Mimo to, mogą być pomocne w sytuacji, kiedy nie znamy dokładnej instrukcji.

Podsumowując:

  1. Będziesz oddychać poprawnie, jeśli nie zapomnisz o przeponie
  2. Oddychanie długie i miarowe (jeśli jest możliwe) sprawi, że później się zmęczysz
  3. W żadnym wypadku nie wstrzymuj oddechu w czasie ćwiczeń
  4. Dopasowuj oddech do wykonywanych aktywności, nawet kosztem poświęcenia większej ilości czasu
  5. Wszystko to zapewni ci efektywniejszy trening
  6. Poprawne oddychanie na co dzień wpłynie pozytywnie na cały twój organizm i pomoże ci lepiej wypoczywać

Pamiętaj, że odpowiednie oddychanie to żaden wymysł, tylko realna pomoc na drodze do upragnionej kondycji 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *