3 najczęstsze błędy podczas wykonywania ćwiczeń, z których nie zdajesz sobie sprawy

ćwiczenia na siłowni

Na temat tego jak poprawnie ćwiczyć, co jeść, w co się ubrać na siłownię i o jakiej porze dnia najlepiej pojawić się na treningu napisano już wiele artykułów i nagrano wiele odcinków na YouTube. Analizując przeróżne materiały, zarówno blogerów jak i trenerów (fitness), wpadłam na pomysł, aby zwrócić Waszą uwagę na najczęstsze błędy, które popełniamy (tak, mi też wiele razy się to zdarzyło). Co ciekawe, są to błędy, które mogą bardzo negatywnie wpłynąć na jakość wykonywania treningu, dodatkowo obniżyć naszą wydajność i wydłużyć czas dochodzenia do wymarzonej sylwetki.

Uważam, że osoby, które zaczynają trenować (i chcą to robić poprawnie) powinny zapoznać się z najczęściej popełnianymi błędami, aby zrozumieć jak poprawnie ćwiczyć i wdrożyć dobre nawyki od razu. Co więcej, osoby trenujące od wielu miesięcy mogą nie zdawać sobie sprawy ze swoich złych przyzwyczajeń. A więc, zaczynamy! Ćwiczenia na siłowni– co robimy nie tak?

ćwiczenia na siłowni kobieta

Oddychaj. Banalne? Nie dla każdego!

Odkąd moja najlepsza przyjaciółka została trenerem personalnym, jednym z najczęściej wymienianych przez nią problemów, jakie ma ze swoimi podopiecznymi jest to, że zapominają oni oddychać! Brzmi to nieracjonalnie, prawda? Jednak, praktycznie każda osoba wykonująca męczące ćwiczenia siłowe, o tym zapomina. Ćwiczenia na siłowni nie dla wszystkich są łatwe. Skupiając się na wskazówkach, wypełnianiu poleceń, prawidłowej postawie, często zapominamy o oddechu. Wstrzymywanie bądź tłumienie oddechu jest bardzo niebezpieczne! Przyczyn zachowania tego typu jest kilka. Pierwsza z nich to chęć zamaskowania swojej zadyszki (która nota bene, jest czymś absolutnie normalnym). Inni, w natłoku wrażeń, po prostu zapominają o tej czynności.

Dlaczego nie wolno tego robić?

Przede wszystkim, poprzez wstrzymywanie oddechu, nie dostarczamy naszemu organizmowi odpowiedniej ilości tlenu. Powoduje to mniejszą wydolność organizmu, a co za tym idzie- osłabia naszą efektywność. Ponadto, szybciej się męczymy, a nasza krew ma gorszy przepływ. Notoryczna sytuacja tego typu, można również spowodować omdlenie bądź stracenie przytomności. A więc, staraj się myśleć o swoim oddechu. Głośny wdech i wydech to nie powód do wstydu!

oddychanie w czasie treningu

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak poprawie oddychać w trakcie treningu, zajrzyj do artykułu http://omegasports.pl/jak-oddychac-podczas-treningu/

Głośne tupanie może uszkodzić Twoje stawy

Bardzo często, osoby zajmujące się przeprowadzaniem treningów zawodowo, słyszą od swoich podopiecznych, że kiedy robią wyskoki, bądź inne ćwiczenia tego typu „tupią jak słoń”, „chcą przebić się do sąsiada”, czy „robią straszny hałas”. Zachowania tego typu można wychwycić szczególnie podczas wykonywania ćwiczeń w domu (gdzie nie jest tak głośno). Wykonując trening z podskokami, wcale nie musisz mocno tupać, wręcz odwrotnie. Nie powinnaś/powinieneś tego robić w ogóle! Jest to jedna ze złotych reguł jak ćwiczyć poprawnie, aby nie uszkodzić swojego ciała.

Co się może zdarzyć, kiedy tupię?

W ten sposób najprawdopodobniej nie amortyzujesz wyskoków, a co za tym idzie, jesteś narażona/y na różne kontuzje. Niezależnie czy robisz jedynie niewysoki podskok, skaczesz w bok, robisz przysiady z wyskokiem- w żadnym z tych przypadków nie powinnaś/powinieneś lądować z wielkim hukiem. Jeśli tak jest- zwróć na to szczególną uwagę i zrezygnuj z zachować tego typu. Aby bezpiecznie lądować, staraj się mieć tzw. „aktywne kolana”. Oznacza to, że powinny być one lekko zgięte i gotowe na każdy ruch. Ponadto, nigdy nie ląduj na piętach, a na śródstopiu. Zakończenie wyskoku na całkowicie płaskiej stopie bywa równie niebezpieczne. Do tego celu lepiej jest wykorzystać przednią część stopy, a piętę lekko odłożyć na ziemię. Jeśli zwrócisz szczególna uwagę na poprawne lądowanie, ćwiczenia na siłowni nie powinny powodować u Ciebie kontuzji dolnych partii ciała.

Ćwiczenia na siłowni – rób je świadomie

Wiadomym jest, że jeśli trenujesz na siłowni od wielu tygodni czy miesięcy, staje się to Twoją rutyną. Możesz dojść do punktu, w którym ćwiczenia będą wykonywane niemalże bezmyślnie. Wiele razy zdarzyło mi się nie skupiać wykonując dany zestaw ćwiczeń. Okazuje się, że „bujanie w obłokach” podczas treningu to błąd. Działanie tego typu nie zrobią nam dużej krzywdy, jeśli jest to sytuacja jednie sporadyczna. Bezmyślne ćwiczenia na siłowni po pierwsze, nie przyniosą oczekiwanych rezultatów (ponieważ podświadomie będziesz używać mniej siły, aby je wykonać), a po drugie narażają Cię na  różnorakie kontuzje (czasem chwila nieuwagi może zaważyć na Twoim zdrowiu).

Podsumowując, pamiętaj że najważniejsze jest opanowanie podstaw i zwracanie uwagi na pozornie niezagrażające błędy. Jeśli nauczysz się poprawnie oddychać, wykonywać ćwiczenia z wyskokami czy po prostu, skupiać się na tym co robisz, ćwiczenia na siłowni będą przynosić szybsze efekty, a Ty będziesz z siebie bardziej zadowolona/zadowolony.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *